یک داروی دیابت می تواند زندگی بیمارانی که از نارسایی مزمن قلبی رنج می برند را بهبود بخشد

15 نوامبر 2020- به گفته ی محققان دانشکده پزشکیIcahn ، یک داروی جدید دیابت، به نام Empagliflozin، می تواند نارسایی قلبی را در بیماران دیابتی و غیر دیابتی به طور موثر درمان و معکوس کند.

آزمایش بالینی این گروه از محققان نشان داد که این دارو می تواند اندازه، شکل و عملکرد قلب را بهبود بخشد، منجر به بهبود ظرفیت ورزشی و کیفیت زندگی بیماران شود، و بستری شدن بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهد. نتایج این تحقیق در روز جمعه 13 نوامبر در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ارائه شد و همزمان در ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا منتشر گردید.

دکتر Carlos Santos-Gallego، نویسنده ی اول این مقاله و دانشجوی فوق دکترا در دانشکده پزشکیIcahn ، گفت: نتایج امیدوار کننده ی آزمایش بالینی ما نشان می دهد که این داروی دیابت می تواند زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی، را بهبود بخشد، ظرفیت ورزشی آنها را افزایش دهد و کیفیت زندگی آنها را بدون هیچ گونه عوارض جانبی بهتر کند. ما انتظار داریم که این تحقیق در ماههای آینده منجر به تأیید داروی آمپاگلیفلوزین، برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده شود.

دکتر Santos-Gallego، گفت: مطالعه ی ما همچنین دلیل موثر بودن این دارو را مشخص کرد، در حقیقت این دارو عملکرد قلب را بهبود می بخشد، چیزی که تاکنون درک نشده بود. بسیاری از پزشکان از تجویز دارویی که مکانیسم آن را نمی فهمند، ترس دارند و یافته های ما به پزشکان کمک می کند تا با دادن این دارو به بیماران پس از تأیید آن توسط مقامات نظارتی، احساس راحتی بیشتری کنند. یافته های اساسی تحقیق ما اینست که، اگرچه این دارو در ابتدا برای دیابت تولید شده است، اما همچنین برای بیماران غیر دیابتی فوق العاده موثر است.

 محققان خاطرنشان کردند: نکته ی مهم اینست که که به نظر نمی رسد این دارو در بیماران غیر دیابتی باعث افت قند خون یا هیپوگلایسمی شود.

برای این آزمایش، معروف به"EMPATROPISM" ، محققان از 84 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی مزمن با کاهش کسر جهشی EF  – یا کسر جهشی به درصد خون پمپ شده در هر انقباض بطن چپ اطلاق می شود – ثبت نام کردند و آنها را برای درمان با ایمپاگلیفلوزین یا دارونما بطور تصادفی انتخاب نمودند. ارزیابی های اولیه از همه ی بیماران صورت گرفت از جمله: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب، آزمایش ورزش قلبی ریوی بر روی یک دوچرخه ی ثابت با زدن ماسک به صورت برای ارزیابی سطح اکسیژن، یک تست پیاده روی شش دقیقه ای و پرسشنامه ی کیفیت زندگی. بیماران به مدت شش ماه تحت معالجه با ایمپاگلیفلوزین یا دارونما قرار گرفتند و پس از یک و سه ماه برخی از ویزیت های کوتاه مدت برای بررسی ایمنی بیماران صورت گرفت. شش ماه بعد، بیماران آزمایشات مشابهی را انجام دادند.

محققان دریافتند تقریباً 80 درصد بیماران تحت درمان با آمپاگلیفلوزین بهبود قابل توجهی داشته و قلب آنها تقریبا به حالت عادی بازگشته است. کسر جهشی بطن چپ این گروه در آزمایشات ماه ششم، 6.16 درصد بهبود داشت و قلب آنها به روش قوی تری خون را پمپاژ می کرد. قلب آنها کوچکتر شده، و کمتر متسع می شد زیرا خون کمتری در آن باقی می ماند و تجمع مایعات در بدن، آنها کمتر شده بود، که نشان می دهد شدت نارسایی قلبی آنها کمتر شده و ضخامت دیواره های قلب آنها کاهش یافته است و این خود به معنای اینست که بطن چپ می تواند خون را با سهولت بیشتری پمپ کند. گروه دارونما هیچ بهبودی را نشان نداد. بیماران گروه دارونما یا در وضعیت ابتدایی خود باقی ماندند و یا وضعیت آنها بدتر شد. آنها یکEF رو به کاهش داشتند. قلب آنها گشادتر و ضخیم تر شده بود، و شکلی غیر طبیعی و کروی تر پیدا کرده بود.

این مطالعه همچنین نشان داد سطح تمرینات و فعالیت فیزیکی بیمارانی که از داروی ایمپاگلیفلوزین استفاده می کردند، تقریباً 10 درصد بهبود یافته است که از نظر آماری تفاوت معناداری است، در حالی که در بیماران گروه دارونما هیچ بهبودی مشاهده نشد.  گروه ایمپاگلیفلوزین سالم تر شده و می توانستند کارهای روزمره بیشتری را انجام دهند و کیفیت زندگی آنها بهبود یافت. این مزایا بیماران را در معرض خطر کمتری برای بستری قرار می دهند.

این مطالعه همچنین برای اولین بار مشخص کرد که چرا این دارو برای درمان نارسایی قلبی موثر است. در نارسایی قلبی، قلب دچار ریمدلینگ نامطلوب می شود که در آن بطن چپ متسع، ضخیم تر (هایپرتروفیک) و کروی می شود و به روش ضعیف تری با کسر جهشی پایین تر، خون را پمپ می کند. محققان نشان دادند که ایمپاگلیفلوزین این بازسازی نامطلوب را کاهش و معکوس می کند. اتساع و هیپرتروفی بطن چپ را کاهش می دهد، و به بطن چپ کمک می کند تا با شدت بیشتری خون را پمپ کند(کسر جهشی را افزایش می دهد)، و شکل بطن چپ را تغییر می دهد و آن را کشیده تر کرده و از کروی شدن آن جلوگیری می کند.

پرفسور Juan Badimon، یکی از نویسندگان این مقاله، و استاد قلب و عروق و مدیر واحد تحقیقات آتروتروبوز در انستیتوی قلب و عروق در دانشکده پزشکی Icahn در Mount Sinai توضیح داد:ما از اینكه مزایای مصرف ایمپاگلیفلوزین چقدر سریع پدیدار گردید، بسیار متعجب شدیم. بیماران در چند هفته اول مصرف این دارو، حال بهتری داشتند. مسئله اصلی دیگر این است كه این دارو واقعا ایمن است. با وجود این که یک داروی ضد دیابت است، اما هیچ عارضه جانبی جدی با مصرف این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بدون دیابت، مشاهده نکردیم. دارو، هیچ افت قند خونی را سبب نشد. این نشان می دهد که ایمپاگلیفلوزین یک درمان ایمن و قوی برای نارسایی قلبی با کسر جهشی کاهش یافته است که به طور مستقل از وضعیت دیابتی بیمار عمل می کند.

 منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201115/Diabetes-drug-can-ameliorate-lives-of-chronic-heart-failure-patients.aspx